Open Water Sommerhold

Tilmeld dig vores hold i åbent vand og bliv en super åbent vand svømmer! Vi har undervisning for alle. For at deltage på holdene ved Amager Strandpark skal du kunne svømme 400 meter crawl uden pause. Holdene i Nordhavn og i Fisketorvet Havnebad kræver blot at du kan svømme crawl, og her er fokus på crawlteknik i åbent vand.

Generelt om holdene
Svøm med andre åbent vand-svømmere og nyd det gode selskab. Vi har nogle af landets bedste og veluddannede åbent vand trænere. På holdet lærer du på en sjov måde om svømning i åbent vand. Holdene har lidt forskelligt fokus, men du vil kunne lære om makkersvøm, sikkerhed, udstyr, åbent vand-teknikker, svøm i en gruppe, temposvøm og distancesvøm, så du bliver tryg ved at svømme i åbent vand og klar til eventuelle Open Water stævner.

  • Lær åbent vand svømning i teori og praksis.
  • Svøm sammen med andre.
  • Bliv god til at svømme i alle forhold: Strøm, bølger og roligt vand (træningen tilpasses forholdene på dagen).
  • Du lærer også at aflæse vind og vejr og dets betydning for din svømning.

Praktisk: Hver træning varer cirka 1 time – mød op et kvarter før, så du er omklædt, når træningen starter. Du kan vælge at tilmelde dig ét hold eller flere – se holdbeskrivelser i skemaet længere nede. Vores erfarne trænere tilpasser træningen efter de fremmødtes færdigheder.

Tilmed dig holdene her.

Sommerhold i 2021
Vi har hold i perioden fra april-august fra Amager Strandpark, Fisketorvet og Nordhavn, og måske kommer der flere steder. Holdene er for alle niveauer og har forskelligt fokus, som du kan læse mere om i skeamet herunder. Du skal kunne svømme crawl og minimum 400 meter for at kunne deltage fra Amager. Tilmelding sker her.

Adresser på træningssteder:

  • Amager Strandpark – Den Blå Foreningsby, Øresundsstien 7.
  • Fisketorvet Havnebad – Kalvebod Brygge 55.
  • Nordhavn – Det Flydende Aktivitetshus, Sandkaj 27.

OBS: Mød op ca. 15 minutter før, så du er omklædt når træningen starter.

Holdbeskrivelser

Holdnavn Beskrivelse Hvornår
Early Fish For dig, der ikke har svømmet meget under nedlukningen, men som gerne vil i tidligt i gang med sæsonen. Fokus på at komme langsomt i gang, opbygge kondition, rolig svømning og forebyggelse af skader. April-maj
Ny i åbent vand For dig, der er ny til åbent vand svømning. På dette hold får du en tryg start og tilvænning til det åbne vand, i teori og praksis, uanset svømmeerfaring* og -hastighed. Vi gennemgår de grundlæggende elementer for svømning i åbent vand og hvad du skal være opmærksom på, herunder sikkerhed, udstyr, orientering, svøm på dybt vand, makker- og gruppesvøm osv. Dette forløb klæder dig på til vores andre ow-hold og fællestræninger.
* Det er et minimumskrav at du kan svømme 400 m uden pause og har kendskab til crawl.
Juni og august
Motionsholdet Classic For dig der har svømmet i åbent vand før. Vores klassiske hold er for begyndere og letøvede svømmere med lidt erfaring. Indholdet af undervisningen er ‘all-around’ med fokus på at blive tryg i vandet, svømme med andre, OW-teknikøvelser og konditionstræning. Der svømmes primært på en 3-400 m trekantbane og en 600 meter strækning langs kysten på Amager Strandpark. Afhængig af vind og vejr svømmes der både på ydersiden og i lagunen. Juni-august
Flow-holdet For dig, der er en habil let øvet til øvet svømmer. Du ønsker at komme i god form og måske deltage i OW stævner. Fokus er primært på at svømme distance, intervaltræning og gruppesvøm og i mindre grad teknik øvelser. Juni-august
OW teknik-hold For dig der ønsker at vænne dig til havvand og svømning i en våddragt, forbedre din crawlteknik og position i vandet. Holdet følger et program med fælles teknikøvelser som du måske kender fra svømmehallen. Træneren står på kanten og giver instruktion, sparring og individuelle teknikrettelser. Det kan også være træneren går i vandet og viser en øvelse. Holdet kan være en måde at komme i gang med åbent vand eller et supplement til deltagelse på øvrige hold. Juni-august

Tilmelding sker her.
Som supplement til din holdtræning kan du også deltage i vores mange ugentlige fællestræninger, hvor der ikke er en træner, men altid en svømmemakker.

Faktorer du skal være opmærksom på
Når du svømmer i åbent vand, er der flere faktorer der kan påvirke din svømning. Din træner vil bl.a. introducere dig til følgende:

  • Vind og vejr,
  • Strøm,
  • Vandets temperatur,
  • Sigtbarhed,
  • Livet i vandet (tang, vandmænd, brandmænd osv.),
  • Trafik på vandet (både, kajakker, roere, kitesurfere, dykkere, SUP’ere m.fl.),
  • Andre svømmere,
  • At svømme med våddragt.

Et vigtigt mål for undervisningen er, at du bliver bekendt med disse faktorer, da de påvirker din svømning og din og andres sikkerhed.

Træneren underviser dig i åbent vand sikkerhed og i, hvordan du bedst udnytter de førnævnte forhold. Vores grundlæggende filosofi er, at vi svømmer med forholdene – ikke imod dem. Træneren vil gøre dig opmærksom på dagens gældende forhold.

Retningslinjer for deltagelse ved svømning i åbent vand, uanset niveau:

  • Træneren kan til alle tider kræve, at du svømmer med våddragt af sikkerhedshensyn.
  • Synlighed er vigtigt. Derfor skal du altid svømme i en badehætte med ‘pangfarver’ (f.eks. gul, orange, grøn eller pink). Som medlem får du en gratis Copenwater badehætte.
  • Opsyn: Holdets deltagere har et gensidigt ansvar for at holde øje med hinanden, når de svømmer i åbent vand. Træneren vil holde opsyn med alle svømmere, så vidt dette er muligt. Træneren kan også inddele deltagerne i mindre grupper og i makkerpar, der holder øje med hinanden, eller kalde svømmere hen til sig.
  • Du skal være klar både fysisk og mentalt til at svømme i åbent vand. Hypotermi, nervøsitet eller manglende kondition kan skabe farlige situationer for dig og andre. Trænerne kan i visse tilfælde afvise svømmere at deltage i den pågældende træning.
  • Trænerne har ret til at sende svømmere hjem, hvis ovenstående ikke er opfyldt.